STATUT KLUBU HOOPERS SŁUPNO
STATUT KLUBU
STATUT
Klubu Sportowego „Hoopers Słupno”
Rozdział I
Nazwa, teren działania, charakter prawny
§ 1
Klub Sportowy „Hoopers Słupno”, zwany dalej Klubem, jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym stowarzyszeniem. Mającym na celu rozwój i upowszechnianie koszykówki oraz kultury fizycznej, wśród dzieci, młodzieży i dorosłych.
§ 2
Terenem działania Klubu jest Rzeczpospolita Polska.
Siedziba Klubu znajduje się w Słupnie przy ulicy Modrzewiowej 15.
Klub dla realizacji swoich celów może prowadzić działania poza granicami kraju, zgodnie z prawem miejscowym.
§ 3
Klub jest klubem sportowym w rozumieniu art. 3. Ustawy o sporcie.
§ 4
Klub nie prowadzi działalności gospodarczej, posiada osobowość prawną oraz podlega wpisowi do ewidencji prowadzonej przez Starostę Powiatu w Płocku.
§ 5
Klub działa zgodnie z ustawą o sporcie, ustawą „Prawo o stowarzyszeniach” oraz niniejszym statutem.
Klub może być członkiem regionalnych i ogólnokrajowych związków sportowych.
§ 6
Klub używa pieczęci, godła, odznak i znaczków organizacyjnych zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 7
Klub może należeć do innych krajowych i międzynarodowych organizacji o podobnych celach.
§ 8
Działalność Klubu oparta jest przede wszystkim o pracę społeczną członków i wolontariuszy.
§ 9
Klub może również zatrudniać pracowników spoza grona swoich członków do prowadzenia spraw bieżących, biur oraz do realizacji statutowych zadań i służących osiągnięciu statutowych celów i przedsięwzięć, a także zawierać umowy wolontariatu.
Rozdział II
Cel i środki działania
§ 10
Celem Klubu jest:
podejmowanie działań dla zapewnienia rozwoju psychofizycznego, wychowania, zachowania zdrowia człowieka, doskonalenia uzdolnień i sprawności w zakresie koszykówki, (w szczególności dzieci i młodzieży) oraz krzewienie wiedzy i utrwalania zwyczajów w tym zakresie;
planowanie i organizowanie życia sportowego członków klubu w oparciu o możliwości obiektowe i sprzętowe;
uczestnictwo w imprezach sportowych;
organizowanie zajęć sportowych w celu wszechstronnego rozwoju sprawności fizycznej i umysłowej członków klubu, a także w celu zapobiegania patologiom społecznym;
organizowanie różnorodnych form współzawodnictwa sportowego;
realizacja zadań z zakresu krajoznawstwa oraz wypoczynku dzieci i młodzieży;
realizacja zadań z zakresu profilaktyki uzależnień i promocji zdrowia;
kształtowanie pozytywnych cech charakteru i osobowości poprzez uczestnictwo w realizacji zadań Klubu;
współudział w rozbudowie i utrzymaniu urządzeń i sprzętu sportowego;
§ 11
Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:
organizowanie zawodów, spotkań, prelekcji, wykładów, oraz innych imprez;
utworzenie ośrodków informacji w postaci stron internetowych, forów i innych środków przekazu;
prowadzenie działalności poligraficznej i fonograficznej w celu promocji sportu;
współpracę z wszelkimi osobami oraz instytucjami o podobnych celach działania;
występowanie z wnioskami i opiniami do właściwych władz i urzędów
działania na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społecznościami gmin, miast i innych państw w zakresie poszerzania wiedzy o Hoopers Słupno;
współpracę i współdziałanie z organami władz samorządowych i rządowych, podmiotami gospodarczymi, organizacjami społecznymi i innymi instytucjami;
gromadzenie środków na realizację celów statutowych;
prowadzenie działalności edukacyjnej, wychowawczej i profilaktycznej, służącej zapobieganiu patologiom społecznym, oraz promującej zdrowie i zdrowy styl życia, skierowaną zarówno do dzieci, młodzież i dorosłych, jak i do osób i instytucji mających wpływ na działania w powyższym zakresie;
organizowanie czasu wolnego dla dzieci i młodzieży, w tym również osobom niepełnosprawnym;
Rozdział III
Członkowie Klubu, ich prawa i obowiązki
§ 12
Członkowie Klubu dzielą się na:
członków zawodników;
członków zawodników sezonowych;
członków zwyczajnych;
członków wspierających.
§ 13
Członkami zawodnikami Klubu są osoby, które złożą pisemną deklarację oraz uiszczać będą składkę członkowską obowiązującą w danym roku kalendarzowym. Osoby małoletnie muszą posiadać zgodę ich przedstawicieli ustawowych.
Członkami zawodnikami sezonowymi Klubu są osoby, które złożą pisemną deklarację oraz uiszczać będą składkę członkowską dla graczy sezonowych uchwaloną przez Walne Zebranie. Osoby małoletnie muszą posiadać zgodę ich przedstawicieli ustawowych.
Członkami zwyczajnymi Klubu mogą być osoby pełnoletnie, które złożą pisemną deklarację i zostaną przyjęte przez Zarząd Klubu.
Członkami wspierającymi Klubu mogą być osoby fizyczne i osoby prawne, które popierają cele Klubu, zostaną przyjęte przez Zarząd oraz zadeklarują pomoc materialną lub finansową dla Klubu.
§ 14
Członkowie zawodnicy oraz członkowie zawodnicy sezonowi mają prawo uczestniczyć we wszystkich przedsięwzięciach realizowanych w ramach zadań statutowych Klubu, które są do nich adresowane.
Członkowie zwyczajni Klubu mają prawo uczestniczyć w Walnych Zebraniach Klubu z biernym i czynnym prawem wyborczym.
Członkowie wspierający mają prawo do uczestniczenia bezpośrednio lub poprzez swych przedstawicieli w Walnych Zebraniach Klubu z głosem doradczym.
Wszyscy członkowie mają prawo do:
zgłaszania propozycji i wniosków wobec władz Klubu;
uczestnictwa w zawodach i imprezach sportowych i rekreacyjnych organizowanych przez Klub;
korzystania z wszelkich urządzeń Klubu na zasadach określanych przez Zarząd Klubu;
korzystania z innych uprawnień na zasadach określanych przez Zarząd.
§ 15
Wszyscy członkowie Klubu obowiązani są:
troszczyć się o dobro i rozwój Klubu;
dbać o sprzęt i urządzenia Klubu;
brać czynny udział w działalności Klubu;
przestrzegać postanowień statutu i uchwał władz Klubu.
Do obowiązków członków zawodników oraz zawodników sezonowych należy regularne opłacanie składek członkowskich i godne reprezentowanie barw Klubu.
Członkowie wspierający są zobowiązani spełniać zadeklarowane świadczenia na rzecz Klubu.
§ 16
Członkostwo w Klubie ustaje na skutek:
dobrowolnego wystąpienia zgłoszonego na piśmie;
skreślenia z listy członków w przypadkach jeżeli członek :
- nie spełnia wymagań statutowych;
- w sposób zawiniony narusza obowiązki statutowe;
- działa na szkodę Klubu;
- członek zawodnik nie bierze udziału w działalności statutowej Klubu przez okres jednego roku lub zalega z płatnością składek przez trzy miesiące i mimo wezwania świadczenia tego nie spełnia;
- członek zawodnik sezonowy zalega z płatnością składek przez trzy miesiące i mimo wezwania świadczenia tego nie spełnia;
likwidacji Klubu.
Uchwałę o skreśleniu z listy członków podejmuje Zarząd Klubu. Od uchwały tej członek może się odwołać w ciągu 30 dni od dnia jej doręczenia wraz z uzasadnieniem.
Rozdział IV
Władze Klubu oraz ich organizacja
§ 17
1. Władzami Klubu są:
Walne Zebranie Członków;
Zarząd;
Komisja Rewizyjna.
Członkowie Zarządu i Komisji Rewizyjnej wybierani są przez Walne Zebranie Członków w głosowaniu jawnym, (chyba że więcej niż połowa członków biorących udział w Walnym Zebraniu opowie się za wyborami w głosowaniu tajnym), a ich kadencja trwa cztery lata.
W przypadku ustąpienia, wykluczenia lub śmierci członka władz Klubu oraz członka Komisji Rewizyjnej w trakcie kadencji skład osobowy tych władz jest uzupełniany poprzez decyzję Walnego Zebrania Członków.
§ 18
Walne Zebranie Członków jest najwyższą władzą Klubu
Do wyłącznej kompetencji Walnego Zebrania Członków należy:
uchwalanie programów sportowej, organizacyjnej i finansowej działalności Klubu;
rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej oraz udzielanie absolutorium za okres objęty sprawozdaniem;
wybór Zarządu i Komisji Rewizyjnej;
uchwalanie statutu i dokonywanie jego zmian;
podejmowanie uchwał o przynależności do innych organizacji;
rozpatrywanie innych spraw wniesionych pod obrady Walnego Zebrania Klubu lub takich, dla których statut nie ustala właściwości innych władz Klubu.
§ 19
Zwyczajne Walne Zebranie Sprawozdawcze Klubu zwoływane jest przez Zarząd raz w roku jednak nie później jak do dnia 20 czerwca każdego roku.
Walne Zebranie Sprawozdawczo-Wyborcze zwoływane jest przez Zarząd co cztery lata.
Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków zwoływane jest przez Zarząd:
z własnej inicjatywy;
na wniosek Komisji Rewizyjnej;
na wniosek 3/4 liczby członków Klubu.
Jeżeli Zarząd nie zwoła Walnego Zebrania, o którym mowa w ust. 1. i 2. w ciągu 30 dni od upływu terminu, albo nie zwoła Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Klubu w ciągu 30 dni od złożenia wniosku, o którym mowa w ust. 3 pkt. 2) i 3), Walne Zebranie Członków może być zwołane przez Komisję Rewizyjną.
Organ zwołujący Walne Zebranie Członków powinien powiadomić na piśmie o terminie i proponowanym porządku obrad nie później niż 7 dni przed tym terminem.
Proponowany porządek obrad może być przez Walne Zebranie Członków zmieniony lub rozszerzony.
§ 20
Walne Zebranie Członków jest prawomocne:
w pierwszym terminie gdy uczestniczy w nim co najmniej połowa liczby członków;
w drugim terminie - bez względu na liczbę obecnych, o ile termin ten był podany w zawiadomieniu.
W Walnym Zebraniu Klubu mogą uczestniczyć z głosem doradczym osoby zaproszone przez Zarząd.
Uchwały w sprawie zmian w statucie mogą być podjęte tylko wtedy, gdy w Walnym Zebraniu bierze udział co najmniej połowa członków uprawnionych do głosowania i gdy sprawy te są umieszczone w porządku obrad.
§ 21
Zarząd Klubu składa się z 3 do 5 członków wybieranych przez Walne Zebranie Członków.
W skład Zarządu wchodzą: Prezes, Wiceprezes i Sekretarz. Zarząd konstytuuje się na pierwszym po jego wyborze posiedzeniu.
Liczbę członków Zarządu określa uchwała Walnego Zebrania Klubu. Jeśli Walne Zebranie Klubu postanowi, że Zarząd będzie reprezentowany przez więcej niż trzy osoby, określenie pozostałych funkcji leży w kompetencji Zarządu.
Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz na kwartał.
Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków, w tym Prezesa lub Wiceprezesa.
W okresie między posiedzeniami Zarządu Prezes kieruje bieżącą działalnością Klubu. W razie jego nieobecności zastępuje go Wiceprezes. Prezes pełni również funkcję pracodawcy w stosunku do zatrudnionych pracowników Klubu.
W przypadku czasowej niemożności sprawowania funkcji przez członka Zarządu, jego funkcje przejmuje członek Klubu przedstawiony przez Zarząd.
§ 22
Do kompetencji Zarządu należy:
kierowanie działalnością Klubu;
wykonywanie uchwał Walnego Zebrania Klubu;
podejmowanie uchwał w sprawach członkowskich;
składanie sprawozdań z działalności Klubu;
zarządzanie majątkiem i funduszami Klubu;
reprezentowanie Klubu na zewnątrz;
organizowanie zawodów sportowych, w tym organizacja wyjazdów do innych drużyn;
powoływanie i rozwiązywanie komisji problemowych;
pozostałe działania niezastrzeżone do innych władz Stowarzyszenia;
określanie wysokości składki członkowskiej oraz trybu jej uiszczania;
podejmowanie decyzji o likwidacji Klubu i przeznaczeniu jego majątku.
§ 23
Komisja Rewizyjna jest władzą Klubu powołaną do sprawowania kontroli nad jego działalnością.
Komisja Rewizyjna składa się z dwóch członków, w tym z przewodniczącego i sekretarza.
Członkowie Komisji Rewizyjnej mogą uczestniczyć z głosem doradczym w posiedzeniach Zarządu Klubu.
Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą pełnić innych funkcji we władzach Klubu.
§ 24
Do zakresu działania Komisji Rewizyjnej należy:
kontrolowanie działalności Klubu pod względem celowości, prawidłowości i zgodności z obowiązującymi przepisami, postanowieniami statutu oraz uchwałami Walnego Zebrania Klubu;
prawo żądania zwołania Walnego Zebrania Klubu w razie stwierdzenia nie wywiązywania się przez Zarząd z jego statutowych obowiązków;
zwołanie Walnego Zebrania Klubu w razie nie zwołania go przez Zarząd w terminie ustalonym w statucie;
składanie wniosku o udzielenie lub odmowę udzielenia absolutorium Zarządowi Klubu bądź w stosunku do każdego z członków oddzielnie;
składanie sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zebraniu Klubu.
§ 25
Członkostwo w Zarządzie lub Komisji Rewizyjnej ustaje na skutek:
upływu kadencji, przy czym za datę upływu kadencji uważa się datę złożenia sprawozdania;
ustania członkostwa w Klubie;
zrzeczenia się udziału w tych organach;
odwołania przez Walne Zebranie Członków.
Rozdział V
Majątek i fundusze
§ 27
Majątek Klubu stanowią nieruchomości, ruchomości i fundusze.
Majątek ten przeznaczony jest wyłącznie do realizacji celów statutowych.
Środki finansowe na realizację zadań statutowych Klub uzyskuje z:
składek członkowskich;
darowizn, zapisów i spadków;
dotacji z organów rządowych i samorządu terytorialnego;
majątku Klubu;
ofiarności publicznej;
innych źródeł;
środki otrzymane od innych organizacji pozarządowych oraz środki pozyskane od organizacji ponadnarodowych i międzynarodowych;
środki uzyskane w zbiórkach publicznych;
środki uzyskane ze sprzedaży cegiełek na określone cele statutowe, prowadzonej na terenie gminy;
środki pomocowe, subwencje, dotacje i granty z instytucji wspierających;
dochody z kontraktów i świadczenia usług w ramach działalności statutowej;
zakupione rzeczy ruchome i nieruchomości;
§ 28
Klub nie może:
udzielać pożyczek lub zabezpieczać zobowiązań swoim majątkiem w stosunku do członków Klubu, członków organów Klubu, pracowników Klubu oraz osób, z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli;
przekazywać swego majątku na rzecz członków Klubu, członków organów Klubu lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeśli to przekazanie następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach;
wykorzystywać swego majątku na rzecz członków Klubu, członków organów Klubu lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu Klubu;
zakupu na szczególnych zasadach towarów i usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie Klubu, członkowie organów Klubu lub pracownicy oraz ich osoby bliskie.
§ 29
W zakresie wynikającym z działalności statutowej Klub może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania.
Do dokonywania czynności prawnych w imieniu Klubu wymagane jest współdziałanie dwóch członków Zarządu. Inne osoby mogą dokonywać czynności prawnych w imieniu Klubu wyłącznie na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Zarząd.
§30
Dysponowanie majątkiem
1. Wszelkie środki pieniężne mogą być przechowywane wyłącznie na koncie Klubu lub w kasie.
2. Klub prowadzi gospodarkę finansową zgodnie z obowiązującymi przepisami.
3. Decyzje w sprawie nabywania, zbywania i obciążania majątku Klubu podejmuje Zarząd.
4. Do zawierania umów, udzielania pełnomocnictwa i składania innych oświadczeń woli w sprawach majątkowych wymagane są podpisy dwóch upoważnionych przez Zarząd jego członków.
5. Wgląd do majątku Klubu mają jego wszyscy założyciele pozostający w Klubie jako aktywni członkowie.
§31
Odpowiedzialność finansowa
Odpowiedzialność za majątek Klubu ponosi Zarząd.
W przypadku zamówienia dóbr przez członków Klubu bez pisemnej zgody Zarządu odpowiedzialność finansowa spada na członka, który dane zamówienie wykonał.
Klub prowadzi gospodarkę finansową oraz rachunkowość zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Rozdział VI
Zmiana statutu i rozwiązanie Klubu
§ 32
Uchwalenie statutu lub jego zmiana przez Walne Zebranie wymaga większości dwóch trzecich głosów, przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
Podejmując uchwałę o likwidacji Klubu Zarząd określa sposób przeprowadzenia likwidacji oraz przeznaczenia majątku Klubu.
Jeżeli uchwała, o której mowa w ust. 2. nie stanowi inaczej, likwidatorami Klubu są Prezes i Wiceprezes Zarządu Klubu.
Dodaj komentarz